V jednom z předchozích článků bylo zmíněno, že jen 2 % firem v ČR má své webové stránky optimalizované pro mobilní zařízení. Jak se přesvědčit, že zrovna vaše společnost (ne)patří mezi těch pár „vyvolených“?
Nejjednodušší a nejrychlejší způsob je samozřejmě zobrazit firemní stránku přímo v chytrém telefonu. Nicméně, myslet si, že stačí fakt, že se webová stránka přizpůsobí mobilnímu zařízení, by bylo krátkozraké. Pouze správné zobrazení totiž nestačí. Snahou marketérů z řad klientů by měl být mobilní web s jasně definovaným cílem. Tomuto cíli by pak měla být zcela přizpůsobena jeho struktura a funkcionalita.
Ale jaké jsou důležité parametry efektivního mobilního webu? Patří mezi ně především:
- Rychlost načítání
Hodně důležitý parametr, který vám pouhé otestování přímo na mobilu může uniknout. Sám nástroj od společnosti Google doporučuje dobu načítání do 5 sekund. Mobilní internet (a s ním i trpělivost jeho uživatelů) bývá někdy dost omezený.
- Velikost tlačítek a textových polí
Nemožnost jednoduše kliknout na to správné tlačítko či odkaz a zároveň neustálá potřeba zoomovat obsah, aby byl vůbec čitelný, je hlavní problém nemobilních webů, který by měla „promobilní optimalizace“ řešit.
- Grafická i obsahová úplnost
Nepřehledná struktura, chybějící či nefunkční obsah nebo rozpadlé obrázky či text určitě neudělají na mobilního návštěvníka dobrý dojem. Se všemi těmito nešvary klesá jak důvěryhodnost webových stránek, tak zájem o jakoukoliv interakci.
- Responzivní design
Různá mobilní zařízení disponují různými velikostmi displeje. Responzivita webu zajistí přizpůsobování webu jednotlivým rozlišením tak, aby uživatel získal co nejlepší možný kontakt/zážitek. Více o této problematice zde.
Výše uvedené faktory by měl splňovat každý mobilní a tedy i firemní mobilní web. Účel a cíle jednotlivých webů se však mohou lišit na základě potřeb a možností jednotlivých firem. Při konkrétních cílech je pak důležité klást větší důraz na určitá kritéria úspěchu jejich dosažení.
Podívejme se stručně, jaké mohou být základní účely firemních mobilních stránek a co by především měly splňovat:
- Budování brandu
Pokud je cílem budování značky, měl by design optimalizované stránky plně korespondovat s klasickým webem. Pro zvýšení důvěryhodnosti a zároveň „brand engagement&satisfaction“ musí být stránka z vizuálního i funkčního hlediska bezchybná. Důležitým je i přehledný přístup k informacím o produktech či službách a také firemních pobočkách.
- Publikování obsahu
Pokud je cílem webu publikování, tedy více či méně jen sdělování informací, mělo by se při jeho tvorbě zaměřit na to, aby uživatel mohl procházet a číst bez nutnosti „zoomovat“ publikovaný obsah a snadno vyhledávat a přecházet (snadná navigace) na další články. Prohlížený obsah by pak mělo být snadné sdílet skrze sociální sítě. Ideální možnost jak (zdarma) získat další návštěvníky a čtenáře.
- Generování leadů
Používá-li se firemní web jako jeden z kanálů pro získání dalších potenciálních zákazníků, měl být kladen kromě výše uvedeného důraz především na neustále viditelný kontakt. V ideálním případě telefonní číslo s možností funkce „click-to-call“. Není-li váš byznys orientován na přímou reakci (zavolání) uživatele a zaměřujete se tedy spíše na generování leadů (kontaktů), myslete na to, že formulář vyplňuje uživatel přes mobilní telefon = omezené možnosti psaní a navigace oproti PC nebo tabletu. Nejvíce efektivní tedy bude jednoduchý a snadno vyplnitelný formulář.
- Přímý prodej
Má-li být mobilní web efektivní z hlediska prodejů, musí být pro zákazníky důvěryhodný nejen z hlediska designu, ale i funkcionality. Měl by umožňovat snadné vyhledávání a procházení jednotlivých položek k prodeji a nabízet jednoduchý a intuitivní proces nákupu. Uživatel by měl mít navíc pořád na očích svůj nákupní košík, aby mohl kdykoliv realizovat nákup. To vše bez dlouhého čekání (načítání stránek), aby si ho nerozmyslel.
Existuje řada nástrojů, pomocí kterých můžete svůj web otestovat, zdali splňuje požadavky správné optimalizace. Společnost Google nabízí volně dostupné dva. Jednodušší z nich Mobile Meter vám ukáže, jak vaše současná stránka vypadá na displeji chytrého telefonu a poskytne zjednodušený report s personalizovaným doporučením ušitým na míru vašich byznys cílů. Druhý z nich PageSpeed Insights jak už jeho samotný název napovídá, je určený spíše pro vývojáře a zaměřený na to, jakými zásahy je možné zkrátit načítání webových stránek jak na mobilním telefonu tak počítači.